Vietnam na kole - doporučení

 

Ve Vietnamu rozlišujeme dva zcela zásadně odlišné způsoby cestování na kole

 

1) Silniční cyklistika ve Vietnamu na silničním, ale i trekingovém kole. Kolo lze půjčit i si ho přivézt  Vytyčit trasu mezi zajímavými místy a vyrazit. Cesta vede po dobrých silnicích s malou dopravou.

Tento způsob doporučuji výhradně těm, pro které je cyklistika hlavní, pro které není problém stovka kilometrů, jednoznačně pro cyklistické fandy. Zde je potřeba hlavně uvážit termín, ve Vietnamu bývá horko. 

Pokud sestavíte skupinu,  zkontaktujte paní Mai, zajistí vám doprovodné vozidlo a průvodce. Spojíte cyklistiku s fantastickými zážitky.

Má vyzkoušenou dobrou cestu z Hanoje do hor přes hory u NghiaLo a dále na sever od Ha Giang. Ale konkrétní cesta je vždy podle přání stejně jako denní úseky. 

Výborné i pro skupiny cyklistů, kteří chtějí spojit trénik s fantastickým zážitkem.

Cesta vede po dobrých asfaltových silnicích s minimálním provozem, takže nemusíte mít obavu ani o vaše závodní speciály.

NIKDY neplánujte cestu Hanoi - Saigon. Nudná cesta plná náklaďáků. 

2) Cyklistické výlety ve Vietnamu v omezeném okruhu, většinou po vesnicích. Zde jednoznačně doporučuji půjčit si kolo na místě. Být ubytovaný ve vesnici, ve městečku a odtud pořádat výlety do okolí, jednodenní i vícedenní. Cesta vede většinou po prašných cestičkách, pěšinkách do vesnic. Značení na mapách je omezené. V rámci celé dovolené ve Vietnamu je možné vyrážet na kole jenom pár dní a pak jet třeba k moři nebo daleko do hor.... Možno kombinovat s pěšími výlety. Při těchto výletech nevadí počasí, horko, déšť. Nejste daleko, můžete se vrátit, nemáte přesný itinerář kdy v daném čase musíte dosáhnout určité místo.

Zatímco první způsob je především pro skutečné cyklisty, druhý je pro ty, kteří hlavně chtějí poznat přírodu a kolo je pro ně výhodný dopravní prostředek jak se dostat hlouběji do vesnic, do oblastí nezasažených turismem.

Zápisky z cesty na kole

Já osobně nejvíce preferuji druhý způsob. Ale nezavrhuji ani ten první, jenom na něj nemám fyzičku. Pro obdobné trasy jako v prvním případně využívám raději moped.

Mezi moje nejkrásnější zážitky patří výlety po okolí vesnice SonA blízko městečka Nghia Lo.

Je to v překrásné horské oblasti s minoritami, stále turisticky nezasažených. Vede tudy přímá cesta autobusem do Sapy. Dá se zde cesta přerušit. Navíc dále na sever od Nghia Lo jsou nejkrásnější rýžové terasy.

 

Já se vždy domluvím se Vietnamkou, co je uvedena na tomto webu v kontaktech, bydlím u jejích rodičů a kolo mi půjčí. Jejich rodina má kol několik. Dokonce mají dnes i krásný historický československý Favorit, kolo mého dětství. Obvykle na kole trávím jenom několik dní.

A vyrážím buď s nějakým místním Vietnamcem, kterého si s paní domácí dohodnu, nebo sám. Ale když jedu sám, hodně bloudím, cesty na mapách nejsou. GPS mne pomáhá pouze v tom, že se vždy vrátím, ukáže mi, jakým směrem je silnice na kterou se musím dostat abych našel cestu zpět. Domluvit se nelze.

Hlavně mě fascinuje, že jedu někam, nevím kam, nikdo mne nevede, nevím do čeho jdu. Lidé mne zvou do příbytků, skutečně si to užívám.

 

Doprava kola

většinou jako další zavazadlo za 50 EUR

Ale např Emitrates (2017) umožňuje mít dvě zavazadla do 30 kg. Tam se kolo a zavazadlo vejde. Tzn ZADARMO. Ale pozor další kilo navíc asi 1500 Kč

 

Bezpečnost – řekl bych až absolutní. Kde turisty neznají tam je neokradou.

Několikrát mne zastavil policajt. Protože evidentně viděl cizince prvně v životě a musel „konat“. Nezná anglicky jediné slovo a to ani passport.. Omezený pohyb pro cizince zde není, ale on musí ukázat aktivitu. V těchto případech mu dám telefonní číslo paní domácí a ta mu to vysvětlí.

 

Pro cyklistiku jednoznačně preferujeme severní Vietnam. Je méně jednotvárný, zajímavější pro jízdu, hory, údolí, vesnice s menšinami. Uvidíte  rýžové políčka v rovině stejně jako na jihu tak terasovitá v horách.

Kolo nemusí být super, nemusí mít přehazovačku, do kopečka klidně můžete i trochu tlačit.

 
Cyklistické výlety organizují i cestovní kanceláře. Nemusí být ani nejdůležitější cenový rozdíl, ale cestování s Vietnamcem je vždy daleko lepší jako s českým průvodcem. Jenom s ním se dostanete do příbytků, s jeho pomocí s nimi promluvíte, dozvíte se daleko více. Dostanete se tam, kam, kam by jste se bez lokálního průvodce nikdy nedostali. 
 
 
A navíc cestovky jezdí po vyzkoušených trasách značených na mapách. Cestovka, český průvodce, neumí vietnamsky, tzn. se nevydají hlouběji do vesnic, kde to neznají. Průvodce má pro experimenty omezené možnosti a má odpovědnost. 
 
I případně s autem  a průvodcem, kterého si najmete to bude VÁŠ výlet, ne cestovky.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2 Doprava kola

většinou jako další zavazadlo za 50 EUR

ale např Emitrates (2017) umožňuje mít dvě zavazadla do 30 kg. Tam se kolo a zavazadlo vejde. Tzn ZADARMO. Ale pozor další kilo navíc asi 1500 Kč